سرنوشت لایحه فرونشست زمین در مجلس به کجا رسید؟ دستور اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه فوری در برابر «حشره سنک» در مشهد حریق کنتور برق در خیابان بابانظر (۳ شهریور ۱۴۰۳) مرگ تلخ مادر باردار و دختر خردسال مشهدی در دریای خزر (۳ شهریور ۱۴۰۳) پیام وزیر جدید آموزش و پرورش درباره دغدغه‌های معیشتی فرهنگیان تمهیدات ترافیکی پلیس راهور برای روز اربعین در مشهد (۳ شهریور ۱۴۰۳) ستاد مرکزی اربعین: زائران روز اربعین به کشور برنگردند قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب به سلامتی شما آسیب می‌رساند هواشناسی: دمای ۴۸ درجه‌ای در شهر‌های زیارتی عراق به ثبت رسید ویدئو | لحظه دیده شدن پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور (۳ شهریور ۱۴۰۳) دومین مورد آبله میمونی جهش‌یافته در خارج از آفریقا تایید شد سردار رادان: ۲.۵ میلیون زائر تاکنون از عراق بازگشته‌اند (سوم شهریور ۱۴۰۳) سازمان اورژانس کشور: روند کاهشی موارد غرق‌‍شدگی در استان‌های خراسان تغییر در نرخ اضافه‌کار پرستاران و استخدام نیرو‌های جدید (سوم شهریور ۱۴۰۳) راه‌های موثر برای مبارزه با حشره «سِنَک» ستاد اربعین هلال احمر:۲۵۳ زائر مصدوم و جان‌باخته به داخل کشور انتقال یافتند تصادف شدید موتورسیکلت و خودرو در بلوار شریعتی مشهد + جزئیات (۳ شهریور ۱۴۰۳) تحویل وزارت میراث فرهنگی به صالحی امیری با حضور عزت الله ضرغامی دستگیری ۵ متهم درگیری مسلحانه در مشهد + فیلم دبیر انجمن علمی داروسازان ایران: به دلیل اعمال تحریم‌ها، با کمبود دارو‌ مواجه هستیم پلیس هرمزگان از کشف هروئین در چند بسته‌ شیرخشک‌‌‌ خبر داد ویدئو | لحظه انفجار خودروی سواری پس از تصادف با تریلی در محور ایلام-مهران (۲ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع۲ با نور شبانه صفحه‌نمایش‌ها

  • کد خبر: ۲۴۲۷۹۱
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع۲ با نور شبانه صفحه‌نمایش‌ها
بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: نور شبانه صفحه‌نمایش‌ها خطر دیابت نوع۲ را تا ۶۷ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرتضی غفاریان اظهار کرد: با وجود هشدار‌هایی که در مورد استفاده بیش‌ازحد از صفحه‌نمایش، خصوصاً در شب یا نور کم محیط داده می‌شود، بسیاری از مردم هنوز قبل از خواب شبانه، از تلفن‌همراه خود استفاده می‌کنند.

این اپتومتریست با بیان اینکه مغز نور الکتریکی را به عنوان نور خورشید که تولید ملاتونین را سرکوب می‌کند، شناسایی کرده و باعث می‌شود خواب عمیق به تأخیر بیفتد، تأکید کرد: ثابت شده است کم‌خوابی با چاقی و دیابت نوع دوم ارتباط مستقیم دارد.

غفاریان گفت: تغییرات در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز که ناشی از اختلال در ریتم شبانه‌روزی است، توانایی بدن در تنظیم سطح قندخون را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درنهایت، می‌تواند به گسترش دیابت نوع۲ منجر شود.

در یک مطالعه با استفاده از داده‌های بیوبانک بریتانیا، اطلاعات ۸۴ هزار و ۷۹۰ نفر بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بررسی شد که مدت یک هفته حسگر‌های نوری روی مچ دست خود داشتند. ۹ سال بعد، محققان ۱۳ میلیون‌ساعت داده از حسگر‌های نوری را بررسی کردند و دریافتند که خطر ابتلا به دیابت در طول زندگی تا ۶۷ درصد بیشتر بود. آن‌ها همچنین دریافتند که این خطر با میزان زمان قرار‌گرفتن در معرض نور شب، بدون توجه به رفتار‌های روزانه، افزایش می‌یابد.

این اپتومتریست تأکید کرد: این داده‌ها فرضیه‌ای را پشتیبانی می‌کنند که نور، با سرکوب یا جابه‌جایی ریتم‌های شبانه‌روزی مرکزی، می‌تواند تغییراتی در نحوه ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز ایجاد کند.

به گفته غفاریان، برخی افراد گمان می‌کنند با استفاده از عدسی‌های که تحت عناوین بلوکات، بلوکنترل، بلوپروتکت و ... در بازار و با تبلیغات تجاری فروخته می‌شود، می‌توانند عوارض کار زیاد با مانیتور‌ها را کاهش یا حذف کنند که از نظر علمی صحیح نیست.

تحقیقات جدید نشان داده این عدسی‌ها، خصوصاً در افرادی که دائما عینک استفاده می‌کنند، با کاهش و تغییر در طیف نوری دریافتی توسط چشم سیستم‌های فیزیولوژیک مغزی و ترشح برخی هورمون‌های مربوط به خواب و بیداری را تغییر می‌دهند. پیشنهاد می‌شود کاربران صفحه‌نمایش‌ها از آپشن «بلوکات» و تنظیم نور اسکرین‌مانیتور به جای این قبیل عدسی‌ها استفاده کنند.

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->